onsdag 13 februari 2013

Alicias BB-set


Storebror ska ju snart få en 3e liten flicka i sin skara och hans käresta Nathalie frågade mig om jag kunde sy upp ett BBset i gult till henne. Om det är en Finsk tradition eller en från hennes familjs sida vet jag inte, men gult skulle det vara och inga andra färger.
Själv tyckte jag att bara sy i plain gult och inget annat lät såå trist. Då kan man säkert hitta en gul pyamas någonstans som är bra mycket billigare än att sy den  ;) 
Ska det sys, ska det sys med kärlek och känsla.
Så, istället för en pyamas blev det en omlottbody, en byxa med fötter så man slipper strumpor som inte sitter kvar och en liten hätta.
Jag tillbringade en hel det tid och letade jag vilt och hittade detta fantastiska ekologiska bebistyg med små lejjon hos "Strömming Design". Kvaliten är sådär underbart mjuk och persiko len. UNDERBAR.

När jag ändå viste att det ska bli en liten Alicia så ville jag även göra det hela lite flickigt. Så det blev små söta spetskanter istället för ett vanligt kantband. För att slippa de tråkiga prymknapparnas utseende sydde jag dit söta små prästkragar.  På ärmarna vid halsen finns söta små veck och matchande veck finns vid fötterna på byxan.
Varje del är genomtänkt utklippt så att den finaste delen på tyget syns och är mönsterpassat in i minsta millimeter. Tex. hela lejjon som fotsulor, lejjonhuvuden som tåplatta, ärmar, ben, fram och bakstycken som är identiska i hur trycker ligger. Så roligt att få till det, om än inte det billigaste i form av spilltygsbitar ;)

Ja, men som skrivet, allt sytt med en stor dos av kärlek och genomtänkthet. Hoppas nu att settet tycks om. Ska se om jag hinner åka förbi att lämna detta idag.
:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar